VEELGESTELDE VRAGEN:
Het wijzigen van instellingen in de huidige software van uw BMW wordt coderen genoemd. Tijdens een codeersessie worden verborgen opties in uw BMW geactiveerd. Deze verborgen opties zijn allemaal originele BMW functies, bestemd voor een specifieke uitvoering, type of gekoppeld aan een bepaalde markt (regio/land).
Zo zijn bijvoorbeeld de modules en software in een 1, 2, 3 en 4 series identiek. Maar heeft BMW bedacht dat bepaalde functies vanuit de fabriek wel op een 4-serie aanwezig zijn maar niet thuis hoort op een 1-serie. Deze specifieke functies van een 4-serie kunnen door het coderen ook op een 1, 2 of 3-serie model worden geactiveerd.
Zo zijn bijvoorbeeld de modules en software in een 1, 2, 3 en 4 series identiek. Maar heeft BMW bedacht dat bepaalde functies vanuit de fabriek wel op een 4-serie aanwezig zijn maar niet thuis hoort op een 1-serie. Deze specifieke functies van een 4-serie kunnen door het coderen ook op een 1, 2 of 3-serie model worden geactiveerd.
Het is erg lastig (maar niet onmogelijk) voor een BMW dealer om vast te stellen welke functies origineel vanuit de fabriek op uw BMW aanwezig horen te zijn. Dit komt doordat alle functies die door middel van coderen geactiveerd kunnen worden ook daadwerkelijk originele BMW functies zijn. Het is afhankelijk van type / uitvoering / regio (land) of een bepaalde functie wel of niet origineel op uw BMW thuis hoort.
Sommige functies zijn uiteraard eenvoudig te detecteren, zoals een M logo op een niet M uitvoering, dat de achterlichten tijdens dagrijverlichting altijd branden of dat start-stop standaard staat uitgeschakeld.
Een officiële dealer kan altijd op basis van het voertuig identificatie nummer (VIN) controleren of er functies aan de BMW zijn toegevoegd. Dit is een lastige en tijdrovende klus maar niet onmogelijk.
Sommige functies zijn uiteraard eenvoudig te detecteren, zoals een M logo op een niet M uitvoering, dat de achterlichten tijdens dagrijverlichting altijd branden of dat start-stop standaard staat uitgeschakeld.
Een officiële dealer kan altijd op basis van het voertuig identificatie nummer (VIN) controleren of er functies aan de BMW zijn toegevoegd. Dit is een lastige en tijdrovende klus maar niet onmogelijk.
De coderingen die door BIMMERCODEREN zijn uitgevoerd kunnen altijd middels een back-up terug naar de originele fabrieksinstellingen.
Bij BIMMERCODEREN maken wij uitsluitend gebruik van professionele software. De coderingen worden uitgevoerd door het gebruik van een laptop. De laptop maakt verbinding met de BMW middels een OBD-ENET kabel.
Er wordt geen gebruik gemaakt van een (wifi of bluetooth) applicatie op een smartphone of tablet.
Er wordt geen gebruik gemaakt van een (wifi of bluetooth) applicatie op een smartphone of tablet.
Bij het coderen worden instellingen gewijzigd in de bestaande software van de BMW. Er veranderd dus feitelijk niets aan de software-versie. Het grootste verschil met programmeren is dat daarbij de software van de module(s) wordt vervangen door een nieuwe versie of door alternatieve software. De software wordt bij het programmeren dus overschreven.
Bij alternatieve software kunt u denken aan bijvoorbeeld een motortuning. Bij een motortuning wordt de originele BMW software vervangen door alternatieve software van een tuning bedrijf. Het vervangen van deze software noemen ze programmeren. Het programmeren van modules wordt ook wel flashen genoemd.
Bij alternatieve software kunt u denken aan bijvoorbeeld een motortuning. Bij een motortuning wordt de originele BMW software vervangen door alternatieve software van een tuning bedrijf. Het vervangen van deze software noemen ze programmeren. Het programmeren van modules wordt ook wel flashen genoemd.
Een codeersessie kost 60 euro. De mogelijkheden worden tijdens een sessie met u doorgenomen. Er worden tijdens een codeersessie een onbeperkt aantal functies geactiveerd. Er zijn geen bijkomende kosten. De prijs is all-in.
Met de functie Apple CarPlay kunt u een iPhone verbinden met het iDrive systeem van uw BMW. Bepaalde apps, zoals o.a. Flitsmeister, Waze, Google maps, Apple kaarten en Spotify kunnen daarmee op uw scherm in de BMW worden weergegeven. De bediening van deze apps werkt met de iDrive controller. Het gebruik van CarPlay is bij BMW altijd draadloos.
De CarPlay activatie vereist het professional navigatiesysteem "EVO" of de business variant "WAY" en daarnaast de aanwezigheid van een WIFI antenne. De versie "EVO" of "WAY" is terug te vinden in het menu van uw BMW onder "kaart-versie". CarPlay werkt vanaf iDrive 5, deze systemen werden geleverd vanaf productie jaar 2016.
Voor het EVO systeem: de WIFI poort is voor dit type systeem is altijd aanwezig. Of er ook daadwerkelijk een WIFI antenne is ingeplugd kunt u controleren met optiecode 6NS, 6NW, 6CP of 6WD.
Voor het WAY systeem: er zijn twee varianten van dit type systeem, met en zonder WIFI poort. U kunt zelf alleen fysiek controleren of de WIFI poort aanwezig is. U kunt ons ook het voertuig identificatie nummer (VIN) van de BMW mailen. Daarmee kunnen wij controleren of het systeem geschikt is voor CarPlay.
Voor het EVO systeem: de WIFI poort is voor dit type systeem is altijd aanwezig. Of er ook daadwerkelijk een WIFI antenne is ingeplugd kunt u controleren met optiecode 6NS, 6NW, 6CP of 6WD.
Voor het WAY systeem: er zijn twee varianten van dit type systeem, met en zonder WIFI poort. U kunt zelf alleen fysiek controleren of de WIFI poort aanwezig is. U kunt ons ook het voertuig identificatie nummer (VIN) van de BMW mailen. Daarmee kunnen wij controleren of het systeem geschikt is voor CarPlay.
Android Auto is alleen beschikbaar voor het nieuwe MGU systeem van BMW. Dit systeem werd geleverd vanaf productie jaar 2020. In de meeste BMW's die met dit type systeem zijn geleverd is Android Auto standaard al aanwezig.
Voor het EVO systeem is Android screenmirroring mogelijk. Met deze functie kan je het scherm van een Android toestel clonen naar het iDrive scherm in de BMW. Dit is echter niet te vergelijken met Android Auto.
Voor het EVO systeem is Android screenmirroring mogelijk. Met deze functie kan je het scherm van een Android toestel clonen naar het iDrive scherm in de BMW. Dit is echter niet te vergelijken met Android Auto.
De prijs van een CarPlay activatie is 120/140 euro, afhankelijk van het type systeem. Een CarPlay activatie valt niet binnen een reguliere codeersessie.
Bij iedere (softwarematige) aanpassing aan uw BMW / MINI vervalt de fabrieksgarantie. Er zijn verschillende varianten van garantie zoals, fabrieksgarantie, BMW premium select, BMW Europlus, Bovag, etc. Hoe hier exact mee wordt omgegaan is afhankelijk van de betreffende garantie verstrekker. U bent zelf verantwoordelijk voor het naleven van de garantievoorwaarden.
BIMMERCODEREN is niet aansprakelijk voor een (toekomstige) garantie claim die door een softwarematige wijziging door een garantie verstrekker wordt afgewezen.
BIMMERCODEREN is niet aansprakelijk voor een (toekomstige) garantie claim die door een softwarematige wijziging door een garantie verstrekker wordt afgewezen.
NAVIGATIE UPDATE:
BMW levert een tiental verschillende navigatie-systemen met allemaal een eigen bijbehorende kaart-versie. In het menu kan je terug vinden welke kaart-versie je nodig hebt:
Open de navigatie-kaart. Klik op "optie" (controller) en scroll vervolgens naar "versie". Je ziet op het scherm: "Road Map Europe XXXXX". Dit betreft de kaart-versie. De meest voorkomende kaartversies zijn: EVO, WAY, NEXT, PREMIUM, MOVE, ROUTE en MOTION.
Open de navigatie-kaart. Klik op "optie" (controller) en scroll vervolgens naar "versie". Je ziet op het scherm: "Road Map Europe XXXXX". Dit betreft de kaart-versie. De meest voorkomende kaartversies zijn: EVO, WAY, NEXT, PREMIUM, MOVE, ROUTE en MOTION.
Het uitvoeren van een navigatie-update is nooit zonder risico.
Bij oudere systemen kan een navigatie update langzaam verlopen. Dit heeft te maken met de vaak grote stappen die in één keer worden gemaakt, bv. versie 2018 naar 2024. Een BMW navigatiesysteem maakt gebruik van een klassieke opslag, HDD, SSD of EMMC. Een opslag die aan het einde van zijn levenscyclus is kan tijdens het uitvoeren van een kaartupdate voor problemen zorgen en zelfs onherstelbare schade aan het systeem veroorzaken. Het verwerken van een kaart-update vraagt behoorlijk wat verwerking door het systeem wat de druppel kan zijn waardoor de opslag stuk kan gaan.
Het is helaas niet mogelijk om voorafgaand aan een update de staat van het systeem te beoordelen. Overweeg dit risico voordat u de update start.
Het komt gelukkig niet vaak voor dat een systeem stuk gaat tijdens of direct na het uitvoeren van een navigatie-update. Dit is in de afgelopen jaren slechts een enkele keer voorgevallen. De kans is klein, maar niet uit te sluiten. Mocht dit gebeuren, in de meeste gevallen is het systeem nog wel te repareren.
Bij oudere systemen kan een navigatie update langzaam verlopen. Dit heeft te maken met de vaak grote stappen die in één keer worden gemaakt, bv. versie 2018 naar 2024. Een BMW navigatiesysteem maakt gebruik van een klassieke opslag, HDD, SSD of EMMC. Een opslag die aan het einde van zijn levenscyclus is kan tijdens het uitvoeren van een kaartupdate voor problemen zorgen en zelfs onherstelbare schade aan het systeem veroorzaken. Het verwerken van een kaart-update vraagt behoorlijk wat verwerking door het systeem wat de druppel kan zijn waardoor de opslag stuk kan gaan.
Het is helaas niet mogelijk om voorafgaand aan een update de staat van het systeem te beoordelen. Overweeg dit risico voordat u de update start.
Het komt gelukkig niet vaak voor dat een systeem stuk gaat tijdens of direct na het uitvoeren van een navigatie-update. Dit is in de afgelopen jaren slechts een enkele keer voorgevallen. De kans is klein, maar niet uit te sluiten. Mocht dit gebeuren, in de meeste gevallen is het systeem nog wel te repareren.